Kotisivut yritykselle
Mistä tunnistaa hyvät kotisivut?
Yrityksen kotisivuja verrataan hyvin usein käyntikortteihin, mutta todellisuudessa se on huomattavasti henkilökohtaisempaa. Käyntikorttien sijaan hyvin toteutetut kotisivut ovat kuin kutsu omaan kotiin.
Verkkosivut antavat yritykselle mahdollisuuden kertoa itsestään, tuotteistaan ja palveluistaan juuri sellaisessa muodossa, kuin ne halutaan esittää. On siis tärkeää, että sivusto on suunniteltu ja toteutettu hyvin. Et varmasti haluaisi päästää kutsuvieraita kotiisi, jos talon katossa on reikiä ja keittiön ruokapöydästä puuttuu kaksi jalkaa.
Hyvät kotisivut kertovat siis todella paljon yrityksestä. Tässä lyhyesti tärkeimmät osa-alueet, mistä tunnistaa hyvät kotisivut.
Hyvät verkkosivut ovat viihtyisät nopeat responsiiviset brändin mukaiset helposti löydettävissä
Viihtyisät ja helppokäyttöiset
Toimivat hyvin kaikilla laitteilla
Seuraavat yrityksen brändiä
Löytyvät hyvin Googlesta
Laadukkaat kotisivut yrityksellesi yli 10 vuoden kokemuksella
Kuinka nettisivut toteutetaan?
Googlen osuus Suomessa käytettävistä hakukoneista on reilu 94%. Suomalainen tekee keskimäärin 4-5 hakua Googlessa päivittäin. Ei ole siis ihme, että yritykset haluavat panostaa näkyvyyteensä sillä alustalla, missä valtaosa heidän asiakkaistaan etsii apua ongelmiin ja tarpeisiin.
Kaikki lähtee ideasta
Suunnittelu ja luonnokset
Rakennusvaihe
Julkaisu ja ylläpito
Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus
Esitietolomake pitää sisällään esimerkiksi seuraavia asioita:
- Yrityksen kuvaus
- Asiakaskohderyhmän kuvaus
- Tärkeimmät kilpailijat
- Mitä toimintoja haluat sivustolle (esimerkkeineen)
- Pääasialliset palvelut ja/tai tuoteryhmät
Toteutamme kaikki verkkosivumme WordPress-järjestelmällä. WordPress on maailman suosituin verkkosivujen julkaisujärjestelmä ja lähes 30% maailman verkkosivuista on rakennettu sitä käyttäen. Meidän kauttamme toteutetut WordPress nettisivut toimivat aina kaikilla laitteilla, eli ovat ns. ”responsiiviset ja varmat kotisivut”.
Jokainen luomamme verkkosivu totetutetaan perustason nopeusoptimoinnilla, sekä hakukoneoptimoinnilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että yrityksesi kotisivut latautuvat nopeasti ja ne löytyvät paremmin Googlesta.
Teknisen toteutuksen yhteydessä varmistamme mm. seuraavat asiat:
- Sivusto lataa nopeasti
- Sivusto toimii mobiilissa ja tietokoneella
- WordPressin asennus ja asetusten optimointi
- SSL -suojauksen aktivointi
Teemme sivustostasi upeat ja brändiäsi edustavat. Jos käytämme aikaisempaa esimerkkiä kutsuvieraista ja kodista, on graafisen suunnittelun ja ulkoasun osuus tässä tapauksessa sisustus ja asunnon tyyli. Vaikka kotisivusi olisi täynnä tärkeää ja hyvää sisältöä, kääntää asiakas katseensa nopeasti pois, mikäli sen graafinen ilme on vanhentunut tai huonosti toteutettu.
Yrityksen nettisivujen ulkoasuun vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi:
- Värit
- Teemat
- Valokuvat ja videot
- Graafiset elementit
- Tekstin muotoilu ja fontit
Mitä jos yritykselläsi ei ole omia valokuvia tai videoita, joita voidaan hyödyntää sivustolla? Ei hätää, meillä on ammattitason kuvauslaitteet, joilla yrityksesi tuotteet, palvelut ja henkilökunta saadaan edustavasti esille uusia sivuja varten. Ilmoita tässä tapauksessa kuvauksen tarpeesta esitietolomakkeessa.
Hyvin toteutetut verkkosivut pitävät sisällään jatkuvaa sisällöntuotantoa, joka on kohdistettu oikealle yleisölle. Hyvä sisällöntuotanto lähtee aina sisältösuunnitelmasta. Me toteutamme sisältösuunnitelman, joka toimii paitsi sivuston aloitukseen, myös pitkälle tulevaisuuteen. Näin pystyt kohdistamaan sivustosi markkinoinnin oikealle yleisölle.
Oikein toteutettuna sisältö auttaa sivustoasi näkymään myös paremmin Googlen hakutuloksissa. Se on yksi tärkeimpiä ja tehokkaimpia hakukoneoptimoinnin osa-alueita.

Kuinka paljon kotisivut
maksavat yritykselle?
Jännitteellä kotisivujen hinta määräytyy pitkälti projektin laajuuden mukaan. Meillä verkkosivut räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaisesti. Projekti voi pitää sisällään pelkän suunnittelun tai kokonaisvaltaisen ratkaisun aina sisällöntuotantoon ja markkinointiin asti.
Kotisivujen hintahaitarit
Tuntihinnoittelu Suomessa vaihtelee n. 80-150€ välillä.
Tein itse ja säästin
Kotisivut yritykselle on mahdollista tehdä myös itsenäisesti, ilman markkinointitoimiston, tai koodarin apua. Tätä varten on suunniteltu erilaisia työkaluja, kuten Wix ja Squarespace.
Hinta 0€ onkin sitten vähän kyseenalainen, sillä jokaisen verkkosivun ylläpito maksaa aina vähintäänkin Webhotellin ja domainin, sekä mahdollisen työkalun hinnoista. Muutama sata euroa / vuosi menee näihin joka tapauksessa.
Sivujen tekeminen on myös todella työlästä ja vie paljon aikaa, joten kannattaa laskea myös omalle ajalle hinta, mikäli sivuston tekemistä itse on harkitsemassa.
Edulliset verkkosivut
Yleisin hintahaarukka onepage-sivuille, eli yhden sivun sivustolle. Jostain saattaa löytää koko sivuston tähän hintaan, mutta näihin kannattaa varautua hyvin skeptisesti.
Yleisesti ajatellen 1000-1500€ sivut vastaavat yleisen tuntihinnoittelun mukaan noin 10 tunnin työpanosta. Käytännössä useamman sivun verkkosivuston toteutus on täysin mahdotonta tässä ajassa.
Tässä hintahaarukassa suosittelen harkitsemaan vielä nettisivujen tekemistä itse. Jos kuitenkin etsit yhden sivun verkkosivustoa, on tämä hintahaarukka sopiva siihen tarpeeseen.
Hyvät verkkosivut
Valtaosa freelancereista ja pienistä mainostoimistoista tarjoaa tähän hintaan jo useamman sivun verkkosivustoja. Myös isommat toimistot alkavat kiinnostua ja saattavat tarjota pienempää pakettia tähän hintahaarukkaan.
Yleisesti ajatellen 3000-4000€ sivut vastaavat yleisen tuntihinnoittelun mukaan noin 30-40 tunnin työpanosta, eli noin yhtä työviikkoa.
Tässä hintahaarukassa saatat saada myös sisällöntuotantoa sivuille, riippuen vähän tekijästä ja projektin muusta laajuudesta.
Laajemmat verkkosivut
Yli neljän tuhannen euron sivuissa on jo huomattava lisäarvo joko laadussa, tai sisällön määrässä.
4000€ rajapyykki on yleensä se erottava tekijä kokeneen WordPress-kehittäjän ja harrastelijan välillä. Kokeneemmat ammattilaiset harvoin tekevät alle 4 000€ projekteja, mutta poikkeuksia on luonnollisesti maailma pullollaan.
Tässä hintahaarukassa on oletettavaa, että sivuston mukana tulee myös sisällöntuotantoa, tai hakukoneoptimointia, tai joitain muita kevyitä lisäpalveluita.
Isot verkkosivustot ja verkkokaupat
Kymmenen tuhannen euron raja menee yleensä rikki, kun puhutaan isommista projektikokonaisuuksista. Tämä voi tarkoittaa joko isompaa sivustoa, tai muita palveluita, jotka kasataan sivuston päälle.
Myös valtaosa verkkokaupoista sijoittuu tähän hintahaarukkaan. Verkkokaupat ovat kokonaisuutena aina laajoja ja vaativat huomattavasti enemmän töitä, kuin perinteiset verkkosivut.
Tässä hintahaarukassa on hyvin oletettavaa, että paketti sisältää sisällöntuotannon, sekä muita verkkosivuprojektille ominaisia lisäpalveluita. Esimerkiksi valokuvaus, graafinen suunnittelu jne.
Kuinka paljon kotisivujen ylläpito maksaa?
Kotisivujen ylläpito sisältää sivuston päivittämisen, sekä yleisen hallinnoinnin niiden julkaisun jälkeen. Ylläpito yleisesti ottaen kattaa myös uusien ominaisuuksien lisäämisen, sekä yleisimmät pientyöt, kuten tietojen päivittämiset.
Kaikki yritykset eivät tarjoa julkaisun jälkeen tapahtuvaa ylläpitoa verkkosivustolle. Ylläpito veloitetaan normaalisti yrityksen voimassa olevan tuntihinnoittelun mukaisesti, tai kiinteällä vuosihinnalla. Yleensä tämä on noin 50-200€ paikkeilla per kuukausi, riippuen sovituista tunneista, joita kuukausittain sovitaan käytettäväksi.
Tarjoamme myös kotisivujen ylläpidon
Päivitykset
WordPress ja sen liitännäiset pidetään päivitettynä.
Varmuuskopiot
Varmuuskopioidaan sivusto säännöllisesti.
Pienet muutokset
Pienet muutokset voimme toteuttaa sivuille tarvittaessa.
Muut kustannukset
Tyypillisesti WordPress -sivuston ylläpitoon kuuluu vuosittain laskutettavat hostingpalvelut, domain, sekä mahdolliset lisäosalisenssit. Hosting ja domain kustantavat yhteistyökumppanista (esim. Domainhotelli.fi) riippuen halvimmillaan noin 50€ per vuosi.
Mitä lisäpalveluita kannattaa harkita?

Usein kysytyt kysymykset
Kuinka kauan uusien kotisivujen tekeminen kestää?
Kotisivujen tekemiseen käytettävä aika riippuu projektin laajuudesta. Tyypillisen kotisivuprojektin kesto on muutamasta viikosta useaan kuukauteen.
Esimerkiksi sisällöntuotanto, valokuvaus, graafinen suunnittelu, ja halutut lisätoiminnot kasvattavat projektille vaadittua aikaa.
Sisältyvätkö verkkosivut markkinointikumppanuuteen?
Kyllä. Markkinointikumppanuus -palvelumme sisältää myös kotisivut yritykselle.
Verkkosivusto-projekti on toki laaja ja vaatii reilusti tunteja. Tuntien allokointi ja "lainaaminen" toisilta kuukausilta tarvitsee suunnitella tällöin verkkosivuston kannalta.
Lue lisää miten markkinoinnin ulkoistaminen, eli Markkinointikumppanuus sopii sinun yrityksellesi.
Miksi tarvitsen kotisivut yritykselle?
Kotisivut yritykselle ovat koko digitaalisen markkinoinnin ja näkyvyyden perusta.
Mitä paremmin ne on toteutettu, sitä tehokkaammin se tuottaa yrityksellesi uusia liidejä ja asiakkaita.