Mitä metatiedot hakukoneoptimoinnissa tarkoittavat?
Metatiedot hakukoneoptimoinnissa tarkoittavat koodiin upotettavia tietoja, jotka kuvailevat hakukoneille sivuston sisältöä. Metatiedoista yleisimmät ovat metaotsikko (meta title) sekä metakuvaus. Nämä ovat myös kaksi yksinkertaisinta metatietoa, mitä pystyy säätämään hakukoneoptimointiintarkoitetuilla lisäosilla (plugineilla), koskematta itse koodiin.
Metaotsikko ja -kuvaus ovat ensimmäiset asiat mitkä potentiaalinen uusi asiakkaasi näkee yrityksestäsi Googlessa, ennen sivustollesi siirtymistä, joten nämä kannattaa toteuttaa todella hyvin.
Markkinoinnin ulkoistaminen on täyden palvelun kokonaisuus, joka räätälöidään aina asiakkaan tarpeeseen sopivaksi. Palvelun laajuus mitataan käytetyissä tunneissa, ei palvelun sisällössä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Markkinointikumppanuus -palvelussa hyödynnetään kaikki se osaaminen ja ammattitaito, mitä meille on vuosien aikana karttunut.
Mitä hyötyä metatiedoista on hakukoneoptimoinnissa?
Metatiedot auttavat Googlea paremmin ymmärtämään sivuston tarkoituksen ja sisällön. Jos antamasi sisältö on hyvin toteutettu ja se on relevanttia hakijan esittämään kysymykseen, tulee Google tässä tapauksessa suosittelemaan sinun sisältöäsi hakijalle. Tähän toki on monta muutakin vaikuttajaa, mutta metatiedot edesauttavat tätä prosessia.
Metaotsikon sekä -kuvauksen tuloksia pystytään myös mittaamaan numeraalisesti. Niillä on suora vaikutus klikkausprosenttiin (CTR% – Click Through Rate). Mitä paremmin metatiedot ovat toteutettu, sitä todennäköisemmin potentiaalinen asiakas klikkaa itsensä siitä sisään.
Viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä, metatiedot antavat mahdollisuuden luoda ensivaikutelman potentiaaliseen asiakkaaseen. Voidaan siis kuvitella, että metatiedot ovat kuin asiakkaan ensikohtaamisella tapahtuva hymy ja toivottaminen tervetulleeksi.
Hyvän metaotsikon kirjoittaminen
Metaotsikko tällä sivulla on ”Metatiedot hakukoneoptimoinnissa – Jännite.fi”. Se antaa kattokuvan sivun sisällöstä ja sisältää toivotun hakutermin ”metatiedot”. Metaotsikko kuvastaa samalla myös täysin sivun pääotsikkoa (H1).
Suosittelemme lisäämään metaotsikkoon aina halutun hakutermin sekä yrityksenne nimen tai muun tunnisteen. Jos sivu on osa isompaa kokonaisuutta kuten esimerkissä käytetty ”hakukoneoptimointi”, suositellaan myös sen lisäämistä. Jos merkkiraja ylittyy, katkeaa lause silloin kesken ja se korvataan kolmella pisteellä…
Metaotsikon kirjoittajan muistilista
- Max 50-60 merkkiä pitkä.
- Mitä kysymyksiä he kysyvät Googlelta?
- Sijoita hakutermi otsikon alkuun.
- Tasoja pystyy rikkomaan esim. väliviivoilla, tai pystyviivoilla. ”Metatiedot hakukoneoptimoinnissa | Jännite”
- Pystyt rajaamaan myös alakategoriat erikseen esim. ”Metatiedot | Hakukoneoptimointi | Jännite”
- Muista, että tämä on potentiaalisen asiakkaasi ensimmäinen kosketus yritykseesi. Tee siis hyvä ensivaikutelma!
Metakuvaus eli meta description - mitä tulisi huomioida?
Metakuvaus, eli description antaa tarkemman selosteen sivulta löytyvästä sisällöstä. Samoin kuin metaotsikko, näkyy myös kuvaus suoraan Googlen hakutuloksissa. Kuvausta miettiessä kannattaa huomioida haluttu hakutermi, sekä toimintakehoite (CTA = Call to Action).
Tämän sivun metakuvaus on ”Metatiedot hakukoneoptimoinnissa ovat koodiin upotettavia tietoja, jotka kuvailevat hakukoneille sivuston sisältöä. Lue lisää blogistamme!”. Tässä käytetään siis tismalleen samaa kaavaa, kuin metaotsikon kanssa. Toivottu hakutermi on sisällytetty kuvaukseen ja se kuvastaa suoraan sivun sisältöä. Lisäksi loppuun on laitettu toimintakehoite, jossa kannustetaan lukemaan lisää aiheesta siirtymällä sivulle.
Metakuvauksen kirjoittajan muistilista
- Max 155-160 merkkiä pitkä.
- Sisällytä hakutermi, jolla haluat sivun näkyvän Googlessa.
- Sijoita hakutermi heti metakuvauksen alkuun.
- Lisää toimintakehoite (CTA) kuvauksen loppuun. Tämä voi olla esim. ”Lue lisää” tai ”Ota yhteyttä”.
- Tee metakuvauksesta mielenkiintoinen ja kutsuva.
- Tee hyvä ensivaikutelma!
Muut metatiedot hakukoneoptimoinnissa
Muut metatiedot hakukoneoptimoinnissa ovat huomattavasti vähemmän tunnettuja. Emme suosittele näiden käyttöä, mikäli ette tiedä mitä olette tekemässä. Lähes jokainen WordPress teema ja sen päälle rakennettu sivu käyttää näiden suositeltuja asetuksia automaattisesti, mikäli ne on koettu tarpeellisiksi.
Näiden metatietojen käyttötarkoitukset voivat olla kriittisiä verkkosivuston näkyvyyden ja toiminnan kannalta, jos niitä ei käytä oikein. Näitä ovat esimerkiksi seuraavat:
- Meta content type, joissa säädetään mm. merkistöasetukset (esim. charset=”UTF-8″)
- Meta viewport, jossa säädetään sivuston skaalattavuus eri laitteille. Lue lisää Googlen kehittäjien omasta blogista.
- Meta Robots, jossa säädetään hakukonerobottien ohjeistukset sivuston lukua varten. Esimerkiksi ”noindex” estää sivuston näkyvyyden Google indeksissä.
Metatiedot osaksi toimivaa optimointia!
Verkkosivujen kehittäminen ja niiden hakukoneoptimointi ovat jatkuva prosessi. Google päivittää omia toimintamallejaan ja algoritmejaan tämän tästä, joka vaatii reagointia ja jatkuvaa kouluttautumista. Aikaisemmin mainitsemani esimerkit metatiedoista saattavat toimia erinomaisesti nyt, mutta asia voi olla päinvastainen jo seuraavalla viikolla.
Esimerkeissä käytetyt metatiedot ovat toteutettu Yoast SEO työkalulla. Katso kaikki parhaat työkalut hakukoneoptimointiin, joiden avulla helpotat ja nopeutat työtäsi.
Mikäli yrityksenne haluaa pysyä jatkossakin aallon harjalla ja pärjätä Googlen kovasti kilpaillussa markkinassa, vaatii se ponnisteluja ja jatkuvaa kehitystä. Metatiedot ovat vain yksi murto-osa hakukoneoptimoinnin valtavasta kokonaisuudesta.
Tarjoamme hakukoneoptimointia kokonaisvaltaisena palveluna. Palvelun saa joko osana laajempaa markkinointikokonaisuutta, tai yksittäistuotteena.
Koitko artikkelin hyödylliseksi? Pistä hyvä kiertämään jakamalla!
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest